Studii

O școală altfel…

Săptămâna aceasta, în IPLT „Principesa Natalia Dadiani” a demarat proiectul Atelierul Iapurașilor”. Elevii liceului au început un alt fel de lecții și anume, la orele de compoziția, elevii clasei a VI-C, profil Artă plastică, au participat la un atelier de creație, Master class alături de artistul plastic Andrei Scobioală, vestit în întreaga lume pentru ceramica sa inconfundabilă cu oricare alte obiecte din acest gen. Cu o plăcere deosebită elevii au confecționat iepurași decorativi din lut, pe care urmează să îi vopsească, să îi plaseze în decorațiuni de Paște. Cu o responsabilitate maximă și o pasiune de nedesris elevii și-au lipit „operele”, atingându-și, așa dar scopul – crearea unei lucrări alături de un mare artist plastic.

Noi îi mulțumim mult Domnului Andrei Sclifos, precum și profesoarei de compoziție Doamnei Natalia Platiâonov, care a organizt activitatea, iar elevilor le urăm mult succes în finalizarea proiectului, care are de parcurs un traseu lung (acesta fiind doar începutul), pentru a se bucura din plin de magia sărbătorilor de Paște prin organizarea expoziției tematice „Pentru Tine, Doamne”.

Liliana Panfilov, director adjunct IPLT „Principesa Natalia Dadiani”

Conferința municipală la limba franceză – o punte între tradițional și modern

Eficiența muncii în echipă începe și se încheie cu comunicarea.

Mike Krzyzewski

Comunicarea este cheia succesului. Dezvoltarea comunicării într-o limbă străină este comnpetența de bază ce urmează a fi dezvoltată la elevi.

Tocmai din acest motiv, an de an, se organizează Conferința Municipală cu participare națională și internațională „Metode tradiționale și moderne aplicate pentru dezvoltarea comunicării în limba franceză”. Conferința, aflată la ediția a VII-a, s-a desfășurat la data de 27 noiembrie 2021, în parteneriat cu Direcția Generală Educație, Tineret și Sport a municipiului Chișinău, având drep scop primordial realizarea unui parteneriat educational între profesori și elevi din diverse instituții atât din țară, cât și de peste hotare. Obiectivele urmărite au fost: 1. Analiza rolului metodelor de predare în procesul de învățare a limbii franceze ca limbă străină; 2. Exprimarea ideile personale cu privire la subiectele de cercetare; 3. Împărtășirea atitudinilor și experiențelor proprii relevante genericului propus.

Astfel, cadrele didactice și elevii s-au întâlnit, cu părere de rău, online, pe platform Meet, într-o atmosferă favorabilă dialogului disciplinar în vederea investigării. multiplele dimensiuni ale cercetării științifice și didactice, concretizate în lucrări de natură științifică, creativă și artistică. Conferința și-a propus să stimuleze relațiile dintre liceele locale și cele ale Republicii, precum și liceele din străinătate. Activitatea cadrelor didactice a prezentat exemple de practicare a metodelor tradiționale și moderne, rolul materialelor didactice utilizate în timpul lecțiilor, importanța activităților extracurriculare pentru formarea la elevi a abilităților de comunicare în limba franceză, pentru a asigura eficiența și calitatea unui proces educational de succes. Noile funcții afișate au provocat dezbateri despre problemele aflate în discuție.

Conferința a fost organizată în două secțiuni. În prima secțiune, rezervată elevilor, aceștia și-au prezentat opiniile la tema: “Strategii de e-learning eficiente în viziunea elevilor”. Afectați și inspirați de perioada studiilor la distanță, elevii și-au împărtășit experiența vorbind despre avantajele și dezavantajele unor platforme de predare-învățare și accentuând, fiecare în parte, importanța prezenței fizice la ore, a contactului uman și a responsabilității. În total, au participat 22 de elevi de la 8 instituții din republică. Printre acestea se numără: Centrul de Excelență în Medicină și Farmaceutică “Raisa Pacalo”, LCI “Prometeu-Prim”, LT “Iulia Hașdeu”, IPLTPA “Mihail Berezovschi”, IPLT “Spiru Haret”, IPLT “Alexandr Pușkin” din or. Chișinău, IPLT “Alexei Mateevici” din or. Cricova, IPLTR “Ion Creangă” din mun. Bălți.

În cadrul celei de-a doua secțiuni, cea a cadrelor didactice, am avut ocazia să colaborăm cu 18 profesori din Moldova și România care au fost implicați, prin participare directă și indirectă, cu teme de cercetare destul de interesante și variate axate pe “Integrarea eficientă a tehnologiilor informaționale și de comunicare în procesul educational la limba străină”. Au fost înalt apreciate prezentările profesorilor: Maria Buznea de la IPLTR “Ion Creangă” din mun. Bălți, Veronica Grozova de la LT “Iulia Hașdeu” din or. Chișinău, Aura Mihoc de la Școală Gimnazială din Ipotești, România, Tamara Negară de la IPLT “Ginta Latină”, Silvia Șcerbakov de la IPLT “Natalia Gheorghiu” și Tatiana Țurcan de la IPLT “Principesa Natalia Dadiani” din or. Chișinău. Totodată, un șir de cadre didactice din republică au participat la discuții și schimb de opinii la finele conferinței. Aceștia au venit de la IPLTPA “Mihail Berezovschi”, LT “Iulia Hașdeu”, LCI “Prometeu-Protalent”, IPLT “Nicolae Iorga”, LT “Gheorghe Ghimpu”, IPLT “Dragoș-Vodă”, liceul “Litterarum”, LT “Lucian Blaga”, Liceul-Internat Republican cu Profil Sportiv din or. Chișinău, Gimnaziul nr.68, Dobrogea, LT “V. Topala” filiala Badragii Vechi, Gimnaziul Jora de Sus, Orhei.

Sperăm că obiectivele acestei conferințe au fost atinse. Se spune că nimic nu este posibil fără comunicare, pentru că comunicarea deschide noi uși către noi oportunități și succes. Acesta este motivul pentru care această abilitate ar trebui implementată mai mult.

Autor: tatiana Țurcanu, profesor l. franceză IPLT „Principesa Natalia Dadiani

TEEN TIME md.ua.ro.

Un webinar consacrat scrierii de articole pentru o revista electronică școlară s-a desfășurat în data de 24 noiembrie curent, în cadrul proiectului interliceal transfrontalier „Școala Prietenilor”. Cadre didactice şi elevi din Republica Moldova, România şi Ucraina au făcut schimb de idei referitoare la prezența în mediul online și modalitățile de protecție a copiilor de situații neplăcute întâlnite pe rețelele sociale.

Evenimentul a fost organizat de IPLT „Principesa Natalia Dadiani” din Chișinău, în parteneriat cu DGETS a Consiliului mun. Chișinău, autor şi coordonator al proiectului, dna Liliana Panfilov. La activitate au participat profesori și tineri din instituțiile partenere: IPLTA „Elena Alistar”, Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi” din Chișinău, Gimnaziul „Bujor” din comuna Bujor, Hânceşti, reprezentanți a 8 instituții de învăţământ cu clase bilingve francofone din R. Moldova, Liceul de Arte „Corneliu Baba” din Bistriţa-Năsăud, Colegiul Naţional Roman-Vodă, Roman, Romania; Liceul „Gheorghe Asachi”, Herţa, Cernauţi și alți parteneri noi.

Cu un mesaj de salutare la început de activitate a intervenit directoarea Liceului „Principesa Natalia Dadiani”, Ana Gheorghiţă. Despre importanța parteneriatului au vorbit Mihaela Pavaliuc de la Liceul „Gheorghe Asachi” din Herţa; Vasile Gâtlan de la instituția coordonatoare și Mihaela Tanovici din Neamț. Cu impresii frumoase au creat atmosfera şi elevii din instituțiile şcolare partenere. Ghenadie Râbacov, coordonatorul proiectului Clase bilingve francofone de la Alianța Franceză din Moldova, a propus crearea unei rubrici francofone pe site-ul revistei „Şcoala Prietenilor”.

Dascăli și elevi din Republica Moldova, România și Ucraina au făcut un schimb de bune practici în ceea ce privește educația mediatică la nivelul instituțiilor de învățământ pre-universitar, au trasat direcțiile de colaborare pentru perioada imediat următoare și au participat la un atelier practic cu tema „Metode și forme de elaborare a unui articol pentru presa electronică”, moderat de jurnalistul Octavian Graur. În acest context cei prezenţi au făcut cunoştinţă cu tipurile de articole şi anume: ştirea, relatarea, interviul, reportajul, care îşi pot afla loc în mass-media şcolară. Liliana Panfilov, coordonatoarea proiectului de la LT „Principesa Natalia Dadiani”, a făcut referinţă şi la normele de tehnoredactare a unui articol pentru presa electronică.

Pe parcursul anului de studii 2021/2022, vor fi organizate şi alte instruiri în beneficiul elevilor şi cadrelor didactice.

Autor: Andreea Nederiţă, elevă,

Coordonator: Sergiu Ștefan, profesor informatică

Gimnaziul Bujor, s. Bujor, r. Hînceşti

FORMAREA CONTINUĂ A  PERSONALULUI  DIDACTIC  PRIN  PARTICIPARE  LA  ACTIVITĂȚI  METODICO – ȘTIINȚIFICE DESFĂȘURATE ÎN MEDIUL ONLINE

            Educația pentru Dezvoltare Durabilă (EDD), conform definiției UNESCO din 2014, „permite fiecărei ființe umane să dobândească cunoștințele, competențele, atitudinile și valorile necesare pentru a crea un viitor sustenabil”. [1]

            Într-o societate bazată pe schimbare, educația adulților și, implicit, formarea continuă este o necesitate.. ea asigură actualizarea şi dezvoltarea competenţelor personalului didactic, inclusiv dobândirea de noi competenţe. Instituţiile pentru pregătirea profesorilor prin programele și activitățile metodico-ștințifice de formare oferite sunt elemente cheie în perfecționarea cadrelor didactice. Sesiunile metodico-ştiinţifice de comunicări, simpozioanele şi schimburile de experienţă pe probleme de specialitate şi psihopedagogice (workshopuri, dezbateri) sunt doar câteva dintre principalele forme de organizare a formării continue/ perfecţionării personalului didactic din învăţământul preuniversitar. [2]

            În acest sens, oferta de formare continuă, proiecte și activități a Casei Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud pentru anul școlar 2020-2021, vizibilă la adresa http://ccdbn.ro/, a oferit o paletă variată de activități metodico -științifice adresată cadrelor didactice cu diferite specializări din învăţământul preuniversitar: conferințe naționale, simpozioane, sesiuni de comunicare științifică, workshopuri, dezbateri. Colaborarea dintre responsabilii de activitate ai CCD Bistrița-Năsăud și partenerii la aceste activități: profesori universitari din cadrul universităților partenere cu reprezentantul CCD BN, inspectori ai Inspectoratului Școlar Județean Bistrița-Năsăud, directori ai unor unități de învățământ și cadre didactice implicate, au contribuit la realizarea unor activități cu feedback pozitiv din partea participanților la toate tematicile activităților metodico – științifice.

            Activitățile s-au desfășurat online, sub formă de webinar (prin Google Meet), pe platforma Google Workspace for Education Fundamentals activă pe domeniul ccdbn.ro al CCD BN. În baza înscrierilor, printr-un formular/link personalizat fiecărei activități, CCD BN a creat conturi pentru participanți, conectarea la activitate a participanților făcându-se de pe conturile create (adrese de email pe domeniul ccdbn.ro). Raportul de prezență generat de platformă a stat la baza certificării (eliberarea de adeverințe).

            În cele ce urmează vă ofer detalii și impresii ale participanților la câteva dintre activitățile în care am fost implicată, activitățile fiind promovate la adresele:http://ccdbn.ro/,

https://www.facebook.com/ccdbistrita/, https://www.isjbn.ro/ , site-uri ale unităților școlare colaboratoare, site-uri de socializare.

            Activitatea-dezbatere „Basarabia – ținut al României Mari , desfășurată în data de 27 martie 2021, a fost realizată în colaborare cu doamna inspector școlar pentru Istorie, Științe sociale, profesor Rogozan Violeta Gabriela și cu doamna profesor Alina Luca– director adjunct  Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița. Invitați la dezbatere au fost două personalități marcante – profesori cu o bogată activitate științifică privind tema activității: istoricul Gîtlan Vasile, director adjunct al IPLT „Principesa Natalia Dadiani” Chișinău, Republica Moldova și istoricul Seni Ioan, președintele onorific al Despărțământului ASTRA Năsăud. Colegii participanți au avut posibilitatea să se înscrie cu o lucrare sau cu prezentarea unei activități desfășurate la clasă cu această temă pentru dezbaterea lor în plen. Prezentarea activității s-a făcut printr-un infografic, continuând cu o retrospectivă a activităților cu tema Basarabia-ținut al României Mari desfășurate în perioada 2017-2019 și cea propusă pentru 2020, dar nefinalizată din cauza pandemiei cu Coronavirus 19, prezentare accesibilă prin linkul:https://www.canva.com/design/DAEY1tW8F44/YAzNYc4TQSQ-CxdOwTjd1g/edit. La finalul activității domnul director adjunct prof. Gîtlan Vasile a propus postarea lucrărilor prezentate la dezbatere pe site-ul Școala prietenilor, Mass-media școlară-Chișinău, Republica Moldova, ceea ce s-a și materializat.. adresa site-ului: https://scoalaprietenilor.wixsite.com/scoalaprietenilor?fbclid=IwAR1GO1w3oYgO99-ZAxIwXdRxvkkYBuBg_7VMAnxayo5rdyx2abCwuVyRbXM.

Diseminarea activității s-a făcut pe pagina de facebook a CCD BN, vizibilă la adresa:    https://www.facebook.com/ccdbistrita/        

                 Simpozionul județean „Obiceiuri și tradiții la Romi” s-a desfășurat în data de 8 aprilie 2021 în organizarea  căruia am colaborat cu domnul profesor Balazs Deneș, inspector şcolar pentru Minorități naționale la Inspectoratul Școlar Județean Bistriţa -Năsăud. Scopul acestui simpozion a fost de a marca Ziua Internaţională a Romilor care se sărbătoreşte în fiecare an în data de 8 aprilie, de a promova valorile culturale ale comunității rome,  dar și de a atrage atenţia societăţii asupra problemelor cu care se confruntă populația romă. Prin Legea 66/2006, adoptată de Parlamentul României, se prevedea consacrarea zilei de 8 aprilie ca ”Sărbătoarea etniei romilor din România” https://lege5.ro/Gratuit/ha2dcmbz/legea-nr-66-2006-pentru-consacrarea-zilei-de-8-aprilie-ca-sarbatoarea-etniei-romilor-din-romania.

          Înscrierea la simpozion s-a făcut prin completarea unui formular identificabil pe afișul simpozionului și în Regulamentul de organizare și desfășurare a simpozionului „Obiceiuri și tradiții la Romi”. Autorii și-au prezentat lucrările conform recomandărilor din regulamentul de desfășurare și organizare, fiind alternate lucrările de la secțiunea 1 cu cele de la secțiunea 2. Evaluarea activităţii s-a făcut prin intermediul unui chestionar de feed-back ale cărui rezultate au demonstrat că simpozionul, prin diversitatea temelor abordate și a exemplelor de bune practici împărtășite de participanți, și-a atins obiectivele propuse, cadrele didactice participante apreciind pozitiv activitatea desfășurată care a durat aproximativ trei ore. Spre exemplu la argumentarea răspunsului „De ce? considerați că evenimentul s-a ridicat la nivelul așteptărilor dumneavoastră?”, am primit următoarele răspunsuri, preluate din grila de răspunsuri: „Calitatea informațiilor. A fost o atmosferă de sărbătoare; Colegii și formatorii au fost deosebiți!; Profesionalism. Foarte bine organizat; Am aflat informații noi, interesante; Toate prezentările au fost foarte interesante; Tematica abordată și calitatea materialelor prezentate; Au fost prezentate lucrări foarte ample și interesante despre etnia romă!; Am aflat foarte multe lucruri interesante despre obiceiuri și tradiții la romi; Au fost expuse materiale interesante în context multicultural; Am aflat exemple de bună- practică pe care intentionez să le aplic la clasă, multe proiecte educațioanale interesante; Colegii ne-au împărtășit din propria experiență, au oferit exemple de bună practică, au oferit exemple de bună practică și au fost prezentate proiecte educaționale deosebite; A surprins aproape toate aspectele legate de etnia romilor; Lucrările prezentate au avut un conținut științific foarte bogat și variat; O temă care este actuală, Organizare și conducere exemplară.”

            La simpozion a fost invitat domnul Emil Neia Lăcătuș – președinte Partida Romilor Bistrița-Năsăud – care a adresat un cuvânt de mulțumire dascălilor pentru implicarea în această activitate dar și pentru toate activitățile în care includ și elevii de etnie romă. Diseminarea simpozionului județean s-a făcut pe pagina facebook a CCD BN, accesibilă la adresa:  https://www.facebook.com/ccdbistrita/

     Sesiunea de comunicări științifice „Educația pentru viață: societate, școală și familie” s-a desfășurat în data de 11 mai 2021 fiind adresată cadrelor didactice interesate care predau la școlile postliceale sanitare din județ.  Afișul simpozionului și în Regulamentul de organizare și desfășurare a sesiunii de comunicări „Educația pentru viață: societate, școală și familie” au folosit pentru informare și înscrierea la activitate. Colaboratori, responsabili de activitate, au fost doamna inspector școlar profesor Unciu Speranța-Dorina, Inspectoratul Școlar Județean Bistriţa-Năsăud și profesor Ladar Claudia-Simona, director adjunct Liceul Teoretic Sanitar Bistrița. Scopul sesiunii de comunicări științifice a fost de a se disemina bunele practici specifice temelor de educație pentru viață: societate, școală și familie, inclusiv în contextul pandemiei de COVID-19 de cadrele didactice care predau la școlile postliceale sanitare din județ.

          La activitatea au participat cadre didactice: medici generaliști, farmaciști, asistenți de medicină generală, asistenți de farmacie, maiștrii instructori asistenți medicină generală, profesori de biologie, profesori de chimie, profesori asociați la Liceul Teoretic Sanitar Bistrița angajați in unități de învățământ publice dar și în învățământul privat, din mediul urban și rural. Sesiunea de comunicări științifice, prin diversitatea temelor abordate și a exemplelor de bune practici împărtășite de participanți, incluzând teme și subiecte specifice  pandemiei de COVID 19, a avut o durată de trei ore fiind apreciată pozitiv de cadrele didactice participante atât online cât și în chestionarul de feedback creat pe Jamboard și postat pe chat-ul întâlnirii la finalul activității. Diseminarea sesiunii de comunicări științifice s-a făcut pe pagina facebook a CCD BN, vizibilă la adresa:  https://www.facebook.com/ccdbistrita/.

            Conexiunea inversă la activitățile metodico-științifice derulate s-a produs.. din răspunsurile participanților, exprimate în chestionarele de feedback, am concluzionat faptul că fost un bun prilej pentru schimbul de informaţii valoroase, de experienţe şi de exemple de bună practică importante pentru exigențele societății în care trăim.

Webografie:

[1]  https://www.edu.ro/educa%C8%9Bie-pentru-dezvoltare-durabil%C4%83

[2]https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/continuing-professional-development-teachers-working-early-childhood-and-school-education-61_ro

Prof. metodist Doina-Marilena Bogdan,

Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud, România

E-book-ul digital –

 mijloc didactic în formarea cititorului avizat

„Cărţile sunt cărăuşii civilizaţiei. Fără cărţi, istoria e mută, literatura nu are glas, ştiinţa paralizată, iar gândirea şi meditaţia suspendate.”

(Barbara TUCHMAN)

            Cartea electronică sau e-book-ul (termenul provine din limba  engleză electronic book, e-book, eBook), mai este numită şi cartea viitorului, deoarece o informaţie de capacitate foarte mare poate fi stocată şi transportată uşor, oferind utilizatorului posibilitatea de a deschide cartea oriunde şi oricând, utilizând un dispozitiv special. Cartea electronică este percepută ca un document digital sau electronic, care redă varianta electronică a unei cărţi tipărite şi se citeşte pe calculator, laptop sau pe alte dispozitive portabile de lectură.       

         Pornind de la această inovație în actuala eră digitală, în calitate de profesoară de limba și literatura română, mi-am propus să-i provoc pe elevii din clasa a XI-a ,,B”, profil umanist, să creeze cărți digitale, obiectivul de bază fiind  lectura operelor literare preferate din literatura română (în baza unei liste prestabilite, ținând cont de particularitățile de vârstă), iar elaborarea e-book-ului servind drept resursă didactică  la disciplina limba și literatura  română, în cadrul Proiectului educațional ,,iCarte, iParte”.

 Acest obiectiv pornește de la  problema cu care se confruntă adolescenții de astăzi: utilizarea în exces a dispozitivelor digitale în scopuri distractive (peste 80 la sută) și mai puțin în scop educativ.

Așa cum realizarea unui obiectiv trebuie să ducă spre o finalitate, lectura textelor din literatura română va  stimula dezvoltarea competenței nr.3 din Curriculum Național la Limba și literatura română, 2019- Lectura și interpretarea textelor literare și de graniță, demonstrând gândire critică și atașament față de valorile naționale și general-umanecompetența nr.4Producerea textelor scrise de diferit tip și pe suporturi variate, manifestând comportament lingvistic autonom și originalitate, competența nr. 6.2.- Gestionarea textelor orale scrise și în produse media/multimedia, dar și dezvoltarea competențelor digitale, obținând, ca produs final, e-book-ul digital, dar și  completarea unei liste ample de lecturi care ar favoriza realizarea altui obiectiv major: suținerea cu brio a probei de evaluare la examenul de capacitate (subiectul II).

 Ținând cont de aceste repere, elevul nu va fi doar culegător de texte, dar și producător al textelor, stimulând atât comunicarea orală, cât și cea scrisă. Toate acestea fiind posibile în cadrul lecțiilor de tip- atelier: de lectură, de scriere, de discuție, incluse în planificarea de lungă durată în perioada anului de studii 2021-2022.  Așadar,  procesul de lectură se va desfășura în trei etape:

  1. Etapa inițială: îndeplinirea cerințele evidențiate în fișele de  lectură prestabilite de profesor – atelierul de lectură- formarea elevului lector- (fișa nr.1);
  2. Etapa  premergătoare: elaboarea textelor proprii(eseuri structurate/ comentarii literare) – atelierul de scriere-formarea elevului scriptor- (fișa nr.2);
  3. Etapa finală: prezentarea e-book-urilor digitale – atelierul de discuțieformarea elevului  creator- (fișa nr.3).

Clasa a fost împărțită în 4 grupe mari, conform principiului de respectare a anotimpului în care s-a  născut autorul ales, dar și a instrumentelor digitale în care se va elabora e-book-ul. S-au propus  4 instrumente digitale: PPT– Page Curl, bookcreator, flipbook, storyJumper. Vă propun în continuare o mică galerie a e-book-urilor realizate  de elevii clasei a XI-a ,,B”.

Viitorul cărţii electronice este greu de prezis şi nu trebuie percepută ca un simplu suport de reproducere a unei reprezentări familiare a cărţii tradiţionale, ci

mai degrabă ca un instrument util ce deschide calea spre noi practici de lectură, la îndemâna tuturor şi, mai ales, o „poartă de trecere” către cultură, către cunoaştere.

Cărţile electronice vor fi citite pe diferite suporturi simplu, natural, fără dificultăţi şi preconcepţii.

 „Valoarea uneu cărţi constă în ceea ce poţi folosi din ea.”James Bryce

Larisa Barbos, profesor limbă română,

IPLT „Principesa Natalia Dadiani”

MASS-MEDIA ȘCOLARĂ și FRANCOFONIA

Am participat la evenimentul de lansare a lucrărilor proiectului interliceal transfrontalier „Școala Prietenilor” în anul de studii 2021-2022.E vorba despre un proiect susținut de Primaria Municipiului Chisinau, prin Direcţia generală educaţie, tineret şi sport din mun. Chişinău, și coordonat de IPLT Principesa Natalia Dadiani din capitală (coordonator: dna Liliana Panfilov), care are ca scop implicarea tinerilor în promovarea valorilor culturale românești ca parte integrantă a culturii europene, popularizarea strategiilor și tehnicilor de educație informală, educația mediatică, dezvoltarea spiritului civic, a gândirii critice și a democrației active și participative. Produsul proiectului este revista electronică cu același titlu generos – „Școala Prietenilor” –, în care elevi și cadre didactice din instituții de învățământ din Republica Moldova, România și Ucraina pot publica articole și produse multimedia de calitate în beneficiul comunității educaționale. Aria geografică ar putea fi extinsă pentru a crea noi punți de prietenie și parteneriate prin intermediul mass-mediei.Proiectul Classes bilingues francophones de Moldavie și proiectul „Școala Prietenilor” și-au dat mâna și urmează să încheie un acord de colaborare prin crearea unei rubrici francofone pe site-ul revistei, în care să fie promovată limba franceză, utilitatea și necesitatea studierii acestei limbi, valorificate tinerele talente, postate rezultatele unor studii și expertize în domeniu, dar și mediatizate acțiunile desfășurate de către cele 8 licee cu clase bilingve:🔹Liceul Teoretic Român-Francez „Gheorghe Asachi”🔹Liceul Teoretic”Vasile Alecsandri”🔹Liceul Teoretic Mihai Eminescu din Chisinau🔹Institutia Publica Liceul Teoretic Ion Luca Caragiale Orhei🔹Liceul Teoretic „Constantin Stere”🔹Liceul Teoretic „Ioan Voda”,or. Cahul🔹Instituția Publică Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, mun.Bălți🔹 LT „Mihail Sadoveanu” or. Hînceşti – Pagină OficialăDoamne ajută! Vive la francophonie!Mulțumesc DGETS și IPLT Principesa Natalia Dadiani pentru diploma oferită în semn de apreciere a activității mele în anul școlar 2020-2021, perioadă în care am activat în calitate de profesor la Liceul „Gheorghe Asachi” din capitală.

Modul de receptare a învățământului la distanță de către Generațiile X, Y, Z și Alpha

În scopul prevenirii răspândirii infecției cauzate de virusul SARS-CoV-2, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al R. Moldova, în funcție de evoluția situației pandemice, a recurs de mai multe ori la desfășurarea învățământului la distanță, fapt ce a trezit nemulțumiri în rândurile cadrelor didactice, elevilor, dar și părinților, mai ales ale celor din zonele rurale, unde computerele și telefoanele smart conectate non-stop la internet nu fac parte din contidianul sătenilor. Mutarea Școlii acasă a devenit o adevărată povară pentru mulți.

În opinia mea, instituțiile de învățământ demult ar fi trebuit să îmbine tradiționalul cu online-ul, iar profesorii să urmeze formări continue privind educația digitală. Este un imperativ al timpului, chiar dacă nu este pe placul unora. E ceva inevitabil și ireversibil. Rețelele sociale sunt suprasaturate de tot genul de tutoriale despre platforme și aplicații utile în organizarea sălilor de clasă virtuale. Unele mai sofisticate decât altele. Autorii postărilor abia de fac față avalanșei de comentarii. Dascălii sunt nedumeriți și nu mai știu ce instrumente să pună în aplicare. Mai mult decât atât, se pare că asistăm la o paradă a platformelor, iar goana după mult și divers știrbește deseori din calitate. Trebuie să recunoaștem că elevii și părinții sunt și ei mofturoși, iar cei care habar n-au cum se lucrează în școală și ce înseamnă să fii pedagog îndrăznesc să vină cu cele mai deocheate recomandări, sfaturi și critici. Nu este ușor, însă a refuza categoric să te adaptezi noilor tendințe și să testezi ceva nou mi se pare un act de iresponsabilitate. Pandemia ne învață pe toți nu doar să muncim altfel, dar și să trăim în alte condiții, destul de tensionate, dar.., deja, „normale”. Într-un prezent sumbru și un viitor deocamdată incert, profesorii, părinții și elevii ar trebui să conlucreze mai mult decât oricând, nu să dea vina unii pe alții. E și asta o dimensiune a învățării pe tot parcursul vieții. Perioada izolării la domiciliu și a reinventării educației ne va ajuta să confruntăm tehnicile de predare și evaluare vechi cu cele noi și poate îi va convinge pe unii că ar trebui să notăm dezvoltarea competențelor și nu doar acumularea de cunoștințe.

Schimbările din sistemul educațional necesită o abordare multidimensională în raport cu generațiile care formează acest sistem și relația lor cu dezvoltarea tehnologiilor de vârf, îndeosebi în raport cu modul de receptare a învățământului la distanță de către reprezentanții acestor generații.

Generația X, cea a tradiționaliștilor, cunoscută și sub numele de „generația cu cheia la gât”, reprezentată de pedagogii care și-au trăit copilăria și adolescența în perioada de expansiune a televiziunii. Ei încă citesc ziare și reviste tipărite, ascultă radio și privesc TV, sunt prezenți pe unele rețele sociale, folosesc aplicații simple, recunosc meritele tehnologiei, dar sunt totuși sceptici când e vorba de învățământul online.

Generația Y, din care fac parte și eu. Un lucru cu care mă mândresc. Aceștia sunt cei care au copilărit fără telefonie celulară, fără internet și fără social media, cei care au inventat jocuri și au socializat cu semenii. În schimb, anii de studenție au fost marcați de explozia computerelor și de accesul la site-uri web, iar perioada de după finalizarea studiilor – de apariția telefoanelor mobile, iPad-urilor și omniprezența Facebook-ului. Y-iștii, „botezați” și Millenials, au cunoscut dragostea și ura față de nou, față de IT. Tot ei știu să aprecieze autenticitatea, să pună accent pe experiențe și relații umane, să compare, să cântărească și să găsească echilibrul între tradițional și digital.

Generația Z, alias iGeneration, Centannials sau „nativii digitali”, probabil cea mai „complicată” pentru zilele noastre, dar și cea mai versată. Este generația celor care s-au născut și s-au dezvoltat cu media de socializare online și tehnologia mobilă. 90% dintre ei au un smartphone și accesează zilnic YouTube. Z-iștii nu mai sunt captivați de TV, ci de Netflix. Ei sunt atrași mai mult de imagine decât de text. Pentru ei, prezența pe Instagram este obligatorie, Facebook-ul fiind ceva demodat. Orice dispozitiv conectat la internet le permite să spună povești, sunt fani ai storytellingului. Tot ei, conform Bloomberg Analysis of the UN World Population Prospects, formează 2,47 miliarde din populația planetei. Ei au schimbat completamente dinamica comunicării, pentru că au fost/sunt școliți într-o epocă în care totul se produce imediat, printr-un singur click.

Generația Alpha, cea a copiilor născuți după 2010, va schimba radical lumea în care trăim. Obişnuiţi de mici cu software-uri ultramoderne şi mega-dependenţi de gadgeturi, aceştia sunt în permanentă comunicare cu ceilalţi, printr-o singură „atingere” și de pe orice dispozitiv wi-fi. Ei sunt TikTokeri înnăscuți, liberi în exprimare, și creatori de conținuturi multimedia. Conectarea neîntreruptă la rețea şi la diverse aplicaţii, însă, îi împiedică pe acești copii minunați să închege o relaţie sănătoasă cu profesorii, cu părinţii și chiar cu cei de vârsta lor. Este o provocare dificilă atât pentru familiile din care fac parte cât și pentru școală.

Profesor fiind, mă simt responsabil de ce modele de viață absorb elevii mei. Sunt în fața unei mari provocări. Deși înțeleg foarte bine că soluția constă, în primul rând, în informarea corectă și solidă, în comunicarea prietenoasă cu tinerii, în îmbrățișarea noului fără a distruge vechiul, sunt pătruns de un sentiment de îngrijorare și nedumerire. Nu e cazul că compar actuala generație cu cei născuți în anii ‘80 ai secolului trecut. Nu există și nici nu va exista vreodată o generație model. Fiecare generație a fost formată în perioade de timp diferite și fiecare a pășit diferit în era noului. Mai bine zis, era noului ne-a „înghițit”.

Un lucru este cert. Învățământul fără generația X, și chiar fără exponenții Baby Boomers (generația celor născuți între anii 1945-1964) este anemic, dar fără Y, Z și Alpha este searbăd. Fiecare generație contribuie la construirea unei societăți sănătoase și fiecare are percepția sa despre sănătate. Diferențele ne definesc ca oameni. Datorită lor, suntem puternici și talentați, avem experiențe și calități ce ne alimentează progresul și ne dă determinarea de care avem nevoie pentru a dezvolta idei originale și novatoare pentru un învățământ de calitate.

Haideți să fim mai uniți și mai înțelegători, mai deschiși spre inovație, să vedem în toate părțile pozitive, nu doar pe cele negative!

Iar dacă revenim la ce aplicații sau platforme să utilizăm pentru lecțiile la distanță, eu, ca reprezentant al Generației Y, prefer să testez câteva, să văd care dintre ele sunt mai potrivite activităților cu elevii și să le exploatez atât timp cât nu apare altceva mai bun. Nimeni nu a inventat instrumentul perfect. Educația este o artă. Nu e cazul să încercăm să cuprindem necuprinsul. Și nici să ne lamentăm că rolul profesorului este redus la zero. Oricât de performantă ar fi o aplicație, în centrul ei mereu va fi Măria Sa Dascălul! Dialogul profesor – elev încă nu a fost anulat. Pandemia va demonstra acest lucru.

Ghenadie Râbacov,

Profesor de limbă franceză și limbă engleză,

Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi” din Chișinău

www.rabacov.net

Despre „francofonie” și studiere aprofundată a limbii franceze

Dacă astăzi vorbim despre „francofonie”, pornim de la ideea că franceza este o limbă împărtășită pe cinci continente: există 300 de milioane de francofoni în lume, de aceea interesul nostru pentru francofonie ar trebui să treacă, în special, prin dimensiunea sa culturală.

Spațiul francofon este bogat în diversitatea sa, nu există o singură gândire, trebuie să ne ascultăm reciproc și să ne îmbogățim cu această diversitate culturală și cu particularitățile ei. Trebuie să înțelegem că în pluralitatea noastră, franceza ne unește, favorizează crearea de noi punți de colaborare și prietenie, contribuie la întărirea legăturilor deja existente și reprezintă o pârghie importantă pentru împărtășirea valorilor universale precum: pacea, libertatea, respectul, prietenia, bunătatea, dreptatea, onestitatea.

Prin urmare, este un imperativ să ne orientăm către lume, să deschidem conștiința către tezaurul francofoniei, acest fapt ne va permite să construim o lume mai bună, mai liberă, mai respectuoasă și să împărtășim totodată vitalitatea, creativitatea și profunzimea limbii franceze.

La mulți ani, Francofoniei și Tuturor Francofonilor din întreaga lume!

//////////////////////////////////////////////////////////////////

Si aujourd’hui nous parlons

« francophonie », nous partons de l’idée que le français est une langue partagée sur les cinq continents : il y a plus de 300 millions de francophones dans le monde, voilà pourquoi notre intérêt pour la francophonie devrait passer, tout particulièrement, par sa dimension culturelle.

L’espace francophone est riche de sa diversité, il n’y a pas de pensée unique, il faut s’écouter et se nourrir de cette richesse culturelle et de ce qu’on a comme particularité. Il faut comprendre que dans notre diversité le français nous unit, favorise la création de nouveaux liens de collaboration et d’amitié, contribue au renforcement des liens déjà existants et représente un levier important pour partager des valeurs universelles telles que : la paix, la liberté, le respect, l’amitié, la bonté, la justice, l’honnêteté.

Il est une nécessité donc de s’ouvrir au monde, d’ouvrir notre conscience à cette formidable richesse de la francophonie, cela nous permettra de faire du monde, un lieu meilleur, plus libre, plus respectueux et plus agréable pour vivre et partager avec les autres et pour pouvoir d’avantage partager la très belle vitalité, créativité et profondeur de la langue française.

Alors, bonne fête, Francophonie ! Bonne fête de la francophonie à toutes et tous les francophones à travers le monde!

Nona Chiriac, profesor, director /interimar/ al IPLTR-F „Gh. Asachi”

Clasele cu profil estetic: pro sau contra?

IPLT „Principesa Natalia Dadiani” este o instituție publică care combină abilitățile academice cu cele artistice, punând accentul pe creativitate, pe dezvoltarea și aplicarea acestor abilități prin intermediul diferitor activități interactive, ce motivează elevii și îi determină să treacă peste anumite bariere, să vadă dincolo de acestea. Astfel, cu acest scop, în cadrul instituției avem clase cu profil estetic: Artă coregrafică, Artă teatrală, Artă plastică. La moment avem 22 clase cu profil, cu un număr de circa 660 elevi.

O clasă cu profil Coregrafic este și clasa a IX-a „B”, din care fac parte și eu. Elevii acestei clase formează ansamblul „Mărgăritare”, condus de Maestrul în Artă, Valeriu Topor.

Fiind împreună ca ansamblu, am avut parte de momente frumoase împreună, am participat la diverse concursuri, festivaluri, în cadrul cărora am promovat valorile și tradițiile naționale. În principiu, cei care facem parte dintr-o clasă cu profil estetic, beneficiem de mai multe avantaje.

În primul rând, fiind o clasă absolventă, în timpul acestor nouă ani, datorită dansului și evenimentelor la care am participat, am învățat multe lucruri, fie unii de la alții, fie de la profesori. Activând într-un ansamblu toți am trecut printr-un proces de autodezvoltare și autoeducare, ne-am maturizat, și am înțeles cât de importante sunt respectul, atenția, prietenia. Ne-am responsabilizat, dar și în același timp am avut parte de experiențe de neuitat, am vizitat localități minunate și am trăit emoții nemaisimțite.

În al doilea rând, exersând zilnic, orele de antrenament de dans au devenit o metodă excelentă de a ne menține în formă. Sala de dans, pentru noi, este și o sală de sport. Un avantaj este că e absolut gratis. Liceul oferă posibilitatea să beneficiem de aceste ore, să ne perfecționăm și să ne manifestăm aptitudinile în cadrul diferitelor concursuri. Dansul înseamnă un mod de viață sănătos, cu toții simțim responsabilitate față de dans, astfel, tindem să ne alimentăm sănătos, echilibrat, atât cantitativ, cât și calitativ și să ducem un mod de viață activ din punct de vedere fizic. Acest avantaj este bine evidențiat, deoarece comparativ cu alți adolescenți, elevii din clasa a IX-a „B” se deosebesc prin ținuta specifică și caracteristicile corpului unui dansator.

După opt ani petrecuți prin dans și cântece populare, a doua jumătate a anului 2020 și prima jumătate a anului 2021 au reprezentat o adevărată provocare. Pandemia a schimbat cursul evenimentelor. Din cauza pandemiei toate orele sunt diferite, mai ales cele de dans. Din cauza restricțiilor și a hotărârii privind organizarea procesului educațional, orele de dans nu mai sunt așa vesele și colorate cum erau înainte. Orele online de dans nu se compară cu orele cu prezența fizică, când ne putem ține toți de mână, când putem să arătăm tot ce putem și să savurăm cu adevărat aprecierile profesorului. Izolarea din martie-mai 2020 a avut un efect negativ asupra sănătății noastre. După efortul fizic depus zilnic, această perioadă inactivă s-a răsfrânt asupra sănătății organismului nostru, chiar dacă am încercat să facem mișcare zilnic.

Singurul dezavantaj pe care pot să-l menționez este faptul că uneori din cauza orarului nostru supraocupat și a antrenamentelor, nu reușim totul. Din cauza altor activități extrașcolare, care par mai importante, uneori cu permisiunea profesorului participăm la acele activități, iar apoi este destul de complicat să recumperăm ceea ce au învățat ceilalți colegi.

Fiind o elevă absolventă nu pot spune că dansul ne-a împiedicat vreodată să realizăm ceva, din contră ne-a dezvoltat multilateral, ne-a determinat să fim ambițioși și încrezuți în sine. Cum spune profesorul nostru de dans popular, dansul este pentru noi, ca să ne menținem în formă și să avem grijă de sănătatea noastră.

Dansul popular este cartea de vizită a clasei noastre, precum și a întregului nostru liceu, care a creat pe parcursul acestor ani doar amintiri minunate și experiențe care ne vor însoți pretutindeni în viitor.

Autor: Sărăteanu Nicoleta, elevă, clasa a IX-a

Coordonator: Liliana Panfilov, profesor

IPLT „Principesa Natalia Dadiani”

Profesorul, un Artist pe scena Școlii

Sâmbătă, de Ziua Internațională a Francofoniei, am participat la webinarul cu tema Rolul artelor în dezvoltarea personalității creative, un eveniment care a dat startul Decadei Artelor, organizată de IPLT „Natalia Dadiani” în perioada 20-29 martie curent.

Împreună cu dna Liliana Panfilov, cu maiești în artă, profesori și elevi – în total 100 de participanți –, am discutat despre fericirea ce ia naștere la intersecția dintre artă și educație.

Am avut o mică intervenție la tema webinarului și m-am bucurat să văd un număr atât de mare de tineri pasionați de lectură, literatură, muzică, coregrafie, teatru și alte forme artistice de exprimare a frumosului.

Educația este o artă, iar profesorul este un actor pe scena școlii, care realizează un act de modelare și de creație prin intermediul esteticului. Un Dascăl al sec. XXI colaborează cu elevii săi, le este prieten, iar în spatele acestei prietenii stă mereu un Artist care cultivă plăcerea (inter)acțiunii la clasă, atât în online cât și în offline. Un Artist desăvârșit, nu neapărat cel care știe aproape totul, ci mai ales cel care poate construi relații durabile cu copiii. Un pedagog al vremurilor noastre nu are frică să „spargă” tiparele obișnuitului și tradiționalului. El are curajul să iasă din zona de confort, să abordeze materiile și din alte puncte de vedere, într-o manieră inter- și transciplinară, să cultive deprinderi de gândire critică, să experimenteze noul și să țină mereu cont de latura afectivă a elevilor săi. Și aici intră în joc arta, a cărei menire este de a proiecta atitudini, emoții pozitive și a înlătura frustări, traume și fobii. Un cadru didactic căruia îi pasă de elevii săi întotdeauna va comunica cu ei și va dori să știe cum se simt pentru a iniția un demers prietenos și taumaturgic. Un profesor cu vocație niciodată nu se va gândi doar la stăpânirea disciplinei lui și la felul cum școlarul răspunde la lecție, ci îl va forma în primul rând pentru viață, ajutându-l să folosească cele învățate în mod independent și util.

Deși de mai mulți ani se tot dezbat subiecte legate de învățarea centrată pe elev, sistemul actual încă mai promovează competiția în rândurile profesorilor, acumularea de diplome, atestări, certificate și alte documente, contibuind astfel la consolidarea rutinii birocratice, în loc să încurajeze colaborarea pentru binele și performanța tinerilor.

Ghenadie Râbacov, profesor

IPLTR-F „Gh. Asachi”, Chișinău

Proiect educațional ecologic „Natura ne cere ajutor”

Sub egida sloganului ,,Natura e inima și sufletul meu!” și în contextul dezastrului ecologic caracteristic secolului XXI, s-a cristalizat și desfășurat proiectul educațional ecologic ,,Natura ne cere ajutor”, coordonat și susținut de Igor Cocimariuc, profesor de biologie, grad didactic întâi, IPLT ,,Principesa Natalia Dadiani”, municipiul Chișinău în parteneriat cu Rodica Cojocaru, profesor de biologie și educație pentru sănătate, grad didactic întâi, Liceul Teoretic ,,Evrica”, or.Râbniţa.

Scopul primordial de a materializa viziuni integre și multilaterale asupra mediului și ambianței externe în raport cu noile tendințe de dezvoltare a civilizației a vizat două grupuri țintă – elevii claselor a 7 și a 12.

Etapele programului socio-educativ s-au ierarhizat astfel:

  1. Salutul virtual;
  2. Desfășurarea ședințelor/ dezbaterilor asupra problemelor de mediu;
  3. Desfășurarea atelierelor de lucru și a seminarelor teoretico-practice;
  4. Participare în acțiuni de ocrotire a biodiversității prin parteneriat în vederea rezolvării problemelor ecologice la nivel individual, local.
  5. Przentarea produsului:
  6. Elaborarea unor buletine de știri despre impactul negativ al omului asupra aerului, apei, solului din localitatea în care locuiți.
  7. Realizarea de interviuri cu responsabilii locali despre probleme ecologice din localitatea voastră.
  8. Realizarea Eco filmulețelor cu caracter artistic ce va conține mesajul „NATURA NE CERE AJUTOR”.
    1.        Participanții vor realiza un spot video care nu va depăși durata de 5 min. și va conține      

       mesajul „NATURA NE CERE AJUTOR”.

  • Realizarea unui buletin informativ repartizat la alte instituții cu titlul de gratuit.
  • Elaborarea unei reviste digitale ecologice și completarea acestuia cu informația acumulată.
  • Mediatizarea : articole în ziarele liceelor, de specialitate, tv ELITA ;
  • Evenimentul final

Aceste condiții au contribuit la eficiența și compatibilitatea proiectului cu așteptările participanților. Uluitor este faptul că elevii au experimentat atât ipostaza pedagogică ( colectarea și sistematizarea informației; formularea argumentelor pro-contra), cât și cea de relaționare și cooperare fructuoasă cu discipoli din alte instituții. Acordul între cele două instituții de învățământ din Republica Moldova s-a confruntat și cu impedimente impuse de administrația publică a regiunii transnistrene, care nu a încurajat inițiativa tinerilor a căror viziune de a face schimbarea a reprezentat un factor major în cadrul proiectului. Totuși, abnegația, curajul și ardoarea de a contribui la soluționarea problemelor de mediu au reliefat condițiile majore care au condiționat succesul parteneriatului.

Elevii susțin că prin intermediul programului ecologic au reușit să informeze publicul larg despre consecințele dezechilibrului om-natură și despre transcendența necesității de a lua atitudine acum și aici. Procesul de investigare, exegeză și contemplarea a avut un impact pozitiv asupra dezvoltării calităților analitico-critice și, bineînțeles, asupra ecosistemului școlar, astfel elevii ghidați de profesori au servit drept exemple pentru elevii și reprezentanții didactici. Organizatorii și managerii proiectului, domnul Cocimariuc și doamna Cojocaru au afirmat că sunt mândri de eficacitatea, vitalitatea activității și implicarea, receptivitatea tinerilor, mărturisind că urmează multe alte colaborări în vederea dezvoltării sustenabile și armonioase a mediului, întrucât ,,Timpul petrecut în natură ne conduce spre noi înșine.” (Shikoba).

Maria Grecu, eleva clasei a XII-a ,,B”

Profesor coordonator Igor Cocimariuc

Blog la WordPress.com.

SUS ↑

Proiectează un site ca acesta, cu WordPress.com
Începe