Colegiul Național Roman-Vodă, Roman, jud. Piatra Neamț, România

„Un colegiu pentru cine știe ce vrea și pentru cine vrea să știe!”. Aceste cuvinte includ motto-ul liceului nostru și incipitul acestei prezentări. Una din instituții de învățământ românești care prin elevi pasionați de cultură și încurajați de profesioniști implicați și modelatori ale viitoarelor generații de elită din patrimoniul cultural național cu merită prestigiu câștigat de-a lungul deceniilor.

Totul a început de implementarea Legii Instrucțiunii Publicede la 1864, proiect de lege la inițiativa pașopțiștilor, în frunte cu Mihail Kogălniceanu în viziunea reorganizării insituționale culturale și a celor de înțelegere. În cadrul acestei legi era vizată și zona Romanului care, dorind să fie o școală de gimnaziu, este aprobat la cererea deputatului Costin Brăescu. În ciuda respingerii de a înființa acestei școală din cauza numărului redus de dascăli, C. Brăescuși mai târziu Ștefan Mavrichie se vor strădui să aducă în prim-plan fondarea gimnaziului. Au fost și probleme de ordin financiar pentru a putea susține dotările acestor școli, fiind nevoie de foarte multe aprobări din partea Consiliului Comunal cu care deputat Brăescu, ajuns apoi prefect de Roman, a avut neînțelegeri. Însă la 30 septembrie 1872, Christian Tell va aviza creaea Gimnaziului, iar în următoarea zi, 1 octombrie 1872,

Și de aici urmează o adevărată tradiție care a culminat prin cadrele didactice și elevii care au dat dovadă de o performanță nemaivăzută, fiind cei care au dus la formarea „Spiritului Romanvodist”. George Radu Melidon este unul din cele mai cunoscute exemple de oameni de cultură romașcani, un adevărat om la culturi, având cunoștințe vaste în istorie, latină, greacă, germană, franceză. Ca semn de recunoștință, Biblioteca Munincipiului Roman îi poartă cu mândrie numele.

A ocupat mai multe funcții ca director, bibliotecar în cadrul Academiei Mihăilene din Iași, publicist în ziarul „Foiletonul Zimbrului” și propune ideea înființării școlilor în mediul rural. Devine revizor școlar pentru districtele Roman, Vaslui, Tecuci, apoi chiar inspector pentru școlile din județele Moldovei (Iași, Roman, Vaslui, Dorohoi, Botoșani, Bacău, Fălciu și Tutova).

Personalități multe, îngrijire Printre ȘI domnitorul AICuza au recunoscut meritele Domnului Melidon prin Diferite documente, Sau păreri personale ( „ Nu sepot enumera aice Toate meritele acestui bărbat , menit De natura a servi Scoalei (…) Noi TREBUIE FIM Mandria aveaîn Societatea Noastră ONU asemeneabărbat și încă cu mai mult mândrie, căci și romașcan ”- Nicolae Gr . Stețcu , Gheorghe AM Ciobanu, Pagini din istoria Liceului RomanVodă ,18721972 , Roman, 1972, p. 60).

De asemenea, au fost și alți dacă au care au avut studii în literatură (marele scriitor C. Hogaș, care va fi și director liceului, Alexandru Epure), în arheologie (Constantin Dascălu), filologie (Constantin Gălușcă).

În timpul Primului Război Mondial, Liceul este rechiziționat și folosit de armată, iar elevii și profesorii continuă cursurile în aer liber, în turlele și chiliile Episcopiei. În 1918, clădirea Liceului a redevenit instituție de învățământ.

În anul următor, se vor observa diferite modificări prin înființarea unei noi clase de-a VIII-a și Gimnaziului „Roman-vodă” i se acordă denumirea de Liceul cu aceleași nume și se construiesc aripa dreaptă și cea stângă a Liceului. ( „ Așezata la Intersectia unor Complexe Curbe de Nivel, Construcția Capătă, prin this, ONU plus de măreție permițând privitorului, de îngrijire a admirat-o DIN Toate partile Să AIBA mai multe unghiuri de Vedere, de la firescul intrării ȘI Panã la racursiul surprins version curtea interioară. ”- Gh. AM Ciobanu, în lucrarea„ Locul și spiritul ”).

Să nu uităm bineînțeles de personalități care s-au format din punct de vedere intelectual în cadrul acestui liceu, cum ar fi scriitorul Camil Petrescu care a dedicat opera „Apostol” dascălului său, Nicolae Apostol pentru cunoștințe pe care le-a dobândit în liceu ( „Ca mărturisire a recunoștinței pe care io port până în ziua de azi, i-am închinat din toată inima romană„ Apostol ”, singură carte dedicată cuiva, vreodată, cu aceste cuvinte ce a făcut totul:„ În memoria dascălului meu Nicolae Apostol. ” – C. Petrescu „Școala Nouă”), Mihail Jora- unul din cei mai cunoscuți muzicieni, Garabet Ibrăileanu, un alt mare scriitor („Nu știu dacă am lipsit vreodată de la școală în cei patru ani de gimnaziu.” – G. Ibrăileanu – „Școala Nouă”).

În anii de dinaintea celei de-a doua conflagrații mondiale, sa asigurat că elevii liceului nu se vor alătura cauzei legionare să devină „ instrumente oarbe în mâinile celor care nu mai au nimic sfânt.” Când a început războiul, majoritatea bunurilor ce aparțin instituțiilor sunt duse la Școala Primară „Potcoavă” din județul Olt. Câteva camere sunt ocupate de germani, apoi aripa stângă este transformată în spital, iar în aripa așteptată se învață în două schimbări: dimineața fetele, iar după-amiaza băieții.

După instaurarea comunismului în România, Liceul „Roman-Vodă” cu pierde numele și devine „Școala de 11 ani”. Din fericire, își va recăpăta vechiul nume în 1971, iar anul următor, cu ocazia împlinirii a 100 de ani de la înființarea acestui liceu, va fi redactată „ Monografia Liceului Roman-Vodă”. Aceasta conține data importantă despre acest liceu, cât și mărturii ale celor care au învățat aici și care sunt aduse am avut cu mult bucure despre profesorii care i-au îndrumat. În ciuda pieticilor puse de comuniști și a altor impedimente, Liceul a rămas un adevărat lăcaș la culturii în care elevii se refugiază în fiecare zi pentru a-și potoli setea de cunoaștere. Cât va exista această unitate de învățământ, nimeni nu va reuși vreodată să fie vechi tradiție pe care mulți profesori și elevi au continuat-o și o vor continua și în viitor.

Începând cu anul 2001, Liceul „Roman-Vodă” primește titlul de Colegiu Național pentru contribuția în răspândirea culturii și cunoașterii printre cei care au ales acest liceu.

În prezent, Colegiul Național „Roman-Vodă” se bucură de o popularitate la fel de mare ca cea din trecut. Devenind membru în cadrul „Alianței Colegiilor Centenare” din 2008, iar în anul 2019 primind numele de „Școală Europeană” din partea Ministerului Educației și „Școală-Ambasador a Parlamentului European” din partea Biroului de Legătură a Parlamentului European cu România, ne propunem să ducem valorile primite de la înaintașii noștri și să le transmită în prezent prin muncă, responsabilitate, ajutor reciproc și multă dedicație.

Mă bucur să fiu parte din acest mare colectiv și să sperăm că mai departe valoare spiritului romanvodist reflectat în fiecare dintre noi. Respect etern pentru toți cei care nu sunt îndrumă și nu deschid porțile unei lumi necunoscute gata să fie descoperite!

Autor: Budulai Camelia

Coordonator: Tanovici Mihaela

Lasă un comentariu

Creează gratuit un site web sau un blog la WordPress.com.

SUS ↑

Proiectează un site ca acesta, cu WordPress.com
Începe